Pages

Tuesday, October 8, 2013

Amalan Pemakanan


Salam pagi semua :)

Kali ni baru berkesempatan untuk bercerita tentang amalan pemakanan yang aku amalkan sejak misi kursus dari bulan Nov 2012 lagi.

Alang-alang ramai yang bertanya kenapa boleh turun berat badan, baik la aku abadikan ceritanya di sini. Soalan pertama orang tanya, Sakit keeee? Mintak dijauhkan, Nauzubillah..

Sebenarnya, ubah cara hidup. Itula kunci kekurusan aku :) Memang tak amalkan langsung pil kurus, ubat kurus, corset kurus ...apalagi alat-alat untuk kurus, memang aku tak amek, coz semua itu susah jalan sekiranya, kita tak ubah cara pemakanan dan cara hidup seharian.

Ok mari kita lihat, menu seharian aku.

Breakfast... yang ini baru cuba, Fitnesse Honey&Almond + Fresh milk


 
Atau macamni, Roti Fiber Gardenia yang plastik dia kaler ijautu + Fresh milk


Antara pukul 10 hingga 11 pg tu...

Kismis
 
Biskut Jacobs Hi Fibre
 

 
 
Lunch
 
Harus la balik umah masak. Kenapa kena masak?
1. Kita tau apa terbaik untuk kita makan...contohnya guna minyak Sunflower untuk menggoreng, tu pun guna sket je
2. Kena banyakkan makan ikan ke ayam ke yang di panggang / takda minyak langsung
3. Berasmathi
4. Sayur yang aku boleh makan, contohnya bayam, kobis brocolli. Sebab akuni bukannya makan semua jenis sayur.
5. Leh makan ikanke ayamke banyak2....kalau makan kedai nak makan proteinni banyak2 dah tentula sepinggan terus 10 hengget!
6. Last kali of course la , mencari keberkatan, kita masak untuk suami dan anak-anak makan, tentula lebih afdal kan, tak Gitu?

tu dia, kuali ikan sudah sampai, bolehla aku meng Grill, mengukus dan memasak tanpa minyak. samaje pun rasa kalau guna minyak pun!



lebih kurang gitu la lauk aku, ni masa yang tengah diet betul2. Nasi segenggam or less(kadang2 dalam 2 sudu je), ikan bakar mesti cecah kicap perah limau, n sayur, air masak. Memang tak menggiurkan pun, tapi dah 30 tahun makan sedap kan !
 
Pukul 3-4 petang.....Jacobs again!
 
Pukul 5-6 petang
 
Bersenam either at gym or taman kat kawasan perumahan aku (Hampir sejam, sebelum amek anak2)
 
 
 
Dinner

Kalau nak makan luar, makan ni la roti nan + ayam tandoori


atau pun salad buah + ayam rebus , letak la sket2 amyonis bagi sedap, atau pun roti telur cam makan breakfast tu lagi


Itu sahaja puan/puan sekalian. Bukan bermakna hari2 aku makan gini. Kalau makan gini cepat la kurusnya.Aku amek masa hampir 6 bulan untuk turun 10kg dengan cara seperti di atas. quiet lambat. Tapi most of the day, inila menu aku . Tapi sangat berbaloi. Memangla hujung minggu adalah cheat day aku, masa tu melantakla tapi beringat2 jugak yer! yang paling penting sekali aku sentiasa order air masak kalau nak minum, kat umah ke kat luoke air masak yer, no air manis2 !

So kepada yang sanggup kurus dengan cara akuni, silakan, ada banyaklagi tips2 lain . Next time la k aku cerita ceriti lagi :)

Yang penting, semangat kene kuat, disiplin kena kuat, percaya dan yakin atas diri anda . Sekian!
 

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin