Pages

Wednesday, May 18, 2011

Ceaser atau Normal?


Ceaser sakit kah? bagi aku sakit dia boleh tahan, kalau rasa sakit jangan la gerak...hehe
tapi kalau contraction datang, alahai....berkerut muka berkerekot badan sumer menahan kesakitan...itula bezanya

ok mari saya bercerita pengalaman bersalin ceaser di Klinik Tey di Muar ni... selama 3 hari selepas ceaser, saya tidak dibenarkan bangun... terbaring jekla, apa ada hal, wayar kencing tu dah pasang... makan pun tidak dibenarkan selagi belum kentut, dekat dua hari jugak aku tak makan, dukla minum air jek...if makan dikuatiri kembung...ooohhh takut...rela minum air masak ngan horlicks ajek...so takde masalah nak bangun berak ke apa

selepas bersalin :

terus ditolak masuk ke wad..tak rasa apala coz masih ada bius...2 ari pertama tu, 2 botol air gak masuk dalam badan...air ke apa ntah...untuk kecutkan rahim + tenaga kot... dalam masa 6 jam pas bersalin, dah start ilang bius nyer... mak aih...terasa la pedih perut ni, mmg kecutkot rahim ... dulu masa bersalin normal pun rasa gak, tapi ni lagi sakit la...takleh nak gerak... if gerak mmgla sakit... tapi kalau nak salin pad, nasib leh angkat kaki ni...tak sakit pulak.. so nyer baring diam2. sampai malam sakit... dalam ati , ni kalau bersalin normal, konfem dah tak rasa pape...terima jekla, dah tersurat aku nak kene ceaser...tapi bak aku kata la sakitnyer leh tahan. if sakit jangan gerak, so tak sakit...hehhe

hari kedua, dah kurang rasa pedih dalam rahim tu... so nyer aku pun terus on fb....maka dah oklatu...keke...dah leh naikkan katil...senang sket ...sbb dah sakit dah pinggang aku ni terbaring

hari kedua ni baru aku tgk baby, baby dihantar ke bilik, aku tryla BF dalam kesusahan nak bangun tu... ari pertama dah failed, akibat takleh nak bangun...terpaksa la misi aku gagal utk menyusukan sepenuh nya sepanjang kat spital ni...

hari ketiga, bukak wayar kencing sumer, aku disuh bangun dan jalan... dekat tghari gak baru aku terhegeh2 nak turun katil. mak aiiiihhhh sakitnyer , pedih macam ditusuk pisau...jalan sket ..benti coz rasa bisa.tapi semua under control, pas kencing sumer, aku pun tgk baby kat tgkt bawah.... dalam kol 3 ptg gitu, dahleh kuo spital...balik malamnyer sudah boleh ngiring...n masuk hari keempat aku sudah boleh mandikan alya...n semakin ok utk bangun dan jalan....

itula pengalaman ceaser ku...dan utk kengkawan yg nak bersalin di Klinik Tey...amat recommended...boleh dikatakan cepat baik n tidak sakit sangat... jahitan pun cantik...satu line sahaja...bukak jahitan pun selepas seminngu, kira dah baik utk Dr tarik plaster...so tak sakit :)

cuma sediakan pulusnyer sahaja yer!.....sekian



No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin